info om fillere

Rynkebehandling med fillere

Generelt er en filler-gelè laget av hyaluronsyre som er en av hudens naturlige fuktbindende stoffer. Denne gelén legges i huden som et ”fyllestoff” (derav det engelske uttrykket ”filler”) for å glatte ut linjer, rynker og furer. Det brukes også for å forme ansikt og egner seg utmerket for å forstørre lepper. Slike fillere er på kort tid blitt meget populært på grunn av gode resultater og svært lite komplikasjoner.

Hvor kan jeg bruke filler ?

Fillere i prinsippet brukes i huden over hele kroppen. Imidlertid er det naturlig nok i ansiktet hvor virkningen vises best og brukes mest. Vanlige områder hvor fillere gir gode resultater er i linjer og furer rundt munnen og kinn, ”sinterynken” i panna, dype linjer i panne og rundt øyne. Flere og flere ønsker også forming av ansiktet som å fremheve kinnben eller forstørre lepper, og da er fillere det enkleste og beste valget.

Hvor lenge varer behandlingen?

Fillere handling varer i huden i omtrent 6-18 måneder avhengig av hvilken hudtype du har og sirkulasjon i huden og bevegelse. Generelt må man etterfylle noe raskere i leppene enn i huden ellers.

Er det noen bivirkninger eller komplikasjoner?

Filler som er godkjent til bruk i Norge er et naturlig stoff som vi alle har i huden vår. Det inneholder ingen stoffer fra dyreforsøk og fremkaller ikke allergiske reaksjoner. Noen kan imidlertid få en overfølsomhetsreaksjon, men dette er svært sjelden. Det er alltid en risiko for infeksjon når man putter noe utenfra inn i kroppen, men dette er svært sjelden. I forbindelse med selve stikkene kan man bli litt øm, hoven og rød i noen dager, men dette går over. Noen kan få herpes utbrudd etter behandlingen hvis man har kjent herpes. Vår lege kan hjelpe med resepter på medisiner mot dette hvis du trenger det.

Hvem kan bruke fillere?

I prinsippet kan alle friske kvinner og menn bruke filler. Vi behandler ikke gravide. Imidlertid må du vente hvis du har infeksjon eller spesielle utslett i huden der du skal behandles. Hvis du er usikker, kan du snakke med vår behandler om dette. Har du blødningssykdom eller står på blodfortynnende medisiner må du avklare dette med vår kirurg før eventuell behandling.

Gjør det vondt?

Filler settes inn med en svært tynn nål, men behandlingen innebærer naturlig nok nålestikk i huden, slik at de fleste velger å få bedøvelse (Emla krem eller ”tannlegebedøvelse”) som gjør behandlingen tilnærmet smertefri.

Hva skal jeg gjøre etter en behandling?

Behandlingen tar noen få minutter avhengig av hva slags bedøvelse du vil trenge. Resultatet vises med en gang. Du kan dra rett på jobb eller gjøre hva du ønsker etter behandlingen. Det er vanlig å bli lett rød og hoven på behandlet område. Make-up må du vente med til dagen etter. Du skal ta minst mulig på det behandlete området så ikke preparatet forflytter seg. Du vil få full informasjon om hva du skal gjøre når du komme hos oss. Alle fillerebehandlinger hos oss gjøres av våre kirurger.

Venusklinikken Romerike DA
Gardermovegen 6
2050 Jessheim
​(Samme lokalisering som Sundbytunet Legekontor)